Jak dobře vybrat fotoaparát

Jak dobře vybrat fotoaparát
jak vybrat fotak vyber fotoaparatu.jpg

 Protože se na mě čas od času někdo obrátí s prosbou, zda bych mu nepomohl s výběrem fotoaparátu, rozhodl jsem se napsat na toto téma krátký článek. Cílem nebude dovést vás až ke konkrétnímu modelu, ale spíše k zamyšlení se, co od foťáku vlastně chcete a v jakých vodách vyhledávat. Kvalita fotek totiž není vždy o velikosti fotoaparátu a počtu megapixelů.

 Univerzální kompakt nebo fotoaparát s výměnnými objektivy? To je asi nejhlavnější otázka, kterou budete řešit. Možná už ji máte vyřešenou, ale i tak čtěte dál. Třeba vás donutím se zamyslet a své rozhodnutí i přehodnotit.

 Chci zrcadlovku. Vypadá profesionálně, určitě dělá taky „profesionální“ fotky. A v Albertu mají v akci velkýho Nikona se základním objektivem jen za 12 tisíc. To je stejně jako některý kompakty – no nekup to! Tak tohle je asi častý scénář. Můj názor je takový, že investice stejných finančních prostředků do kompaktu bude v takovém případě lepší. Pokud vám tedy jde o kvalitu fotek a ne honění ega velkým foťákem. Hned vysvětlím.  

 Nejlevnější zrcadlovky nejsou vždy tím pravým. Obzvláště ve spojení s těmi nejlevnějšími setovými objektivy. Za 12 tisíc pravděpodobně nic lepšího než tuto kombinaci nekoupíte. Fotky z dovolené budou asi na stejné úrovni, jako kdybyste je fotili stejně drahým kompaktem. Co mi ale připadá jako největší „zrada“ je chybějící univerzálnost. Na to myslete, přátelé. Setovým objektivem zvládnete celkem slušně vyfotit krajinu, ulici s lidmi, s trochou snažení i portrét, ale když budete chtít pořídit detail svatebních prstýnků nebo naopak vyfotit srnce na poli ze vzdálenosti sta metrů, nejspíš tvrdě narazíte. Váš kamarád, který se vydal opačnou cestu a pořídil si stejně drahý kompakt, tohle nejspíše řešit nemusí. Jeho fotoaparát je v základu vybaven naprosto univerzálním objektivem. Zapne si režim MAKRO a vyfotí brouka lezoucího po vaší čepici ze vzdálenosti 1 cm. Váš objektiv ostří až od 20 cm a brouk je na fotce sotva rozpoznat. Srnce na poli si pohodlně přiblíží dlouhým zoomem, na který výrobce jeho univerzálního fotoaparátu také nezapomněl. Vy máte opět smůlu a tmavou tečku v poli.

 Co musíte udělat, abyste tohle se svou zrcadlovkou dokázali? Je to jednoduché, koupit si k ní další příslušenství, tedy hlavně objektivy. K tomu, abyste se aspoň vyrovnali možnostem svého kamaráda, musíte si pořídit přinejmenším makroobjektiv (nebo k tomu svému základnímu objektivu nějakou makropředsádku, mezikroužky apod.) a teleobjektiv. Budete-li kupovat ty nejlevnější, se kterými se dá trochu slušně fotit, každý vás vyjde například na 10 tisíc korun. Tím už cena vašeho fotoaparátu stoupla z 12 na 32 tisíc, a to nemáte žádné extra vybavení (spíše naopak). Veškeré ceny a parametry jsou jen přibližné pro názornou demonstraci. Cílem je, abyste si tyto důležité úvahy uvědomili, až uvidíte lákavou nabídku zrcadlovky za pár tisíc korun.

 Budete-li chtít fotky výrazně lepší než zmíněný kamarád fotící kompaktem nebo jiný kamarád s levnou zrcadlovkou, věřte mi, že ani 32 tisíc vám stačit nebude (nápad, talent a postprocessing teď nechme úplně stranou). Ledaže byste narazili na výhodnou nabídku bazarového zboží. Nakupovat použité vybavení ale chce jistou míru přehledu o tom, co ke svým účelům potřebujete, kolik co stojí atd. Začátečníci, kteří řeší bazální otázku výběru fotoaparátu, tuto podmínku obvykle nesplňují a lehce se nechají napálit, koupí něco nekompatibilního s jejich přístrojem či něco zbytečného, co jim k vytyčenému cíli moc nepomůže. Zkuste si nechat poradit od někoho, kdo už má s focením a nakupováním věcí z druhé ruky nějaké zkušenosti. Můžete ušetřit desítky tisíc, a to se vyplatí.

 Řekněme, že jste se nakonec rozhodli pro univerzální kompakt. Chcete fotoaparát, který je sice kompaktní, ale lze s ním pořizovat kvalitní fotky. Tím se vyloučí kategorie těch nejlevnějších. Pro takové se rozhodněte, pokud chcete fotky jen o něco lepší než z moderního chytrého telefonu, na kvalitě vám tolik nesejde (pak vybírejte podle designu, ceny atd.). Jestli ale od fotoaparátu požadujete vyšší kvalitu fotek a také možnost manuálního nastavení (podobně jako u zrcadlovek), je třeba se spíše než na design zaměřit na určité parametry. Které to jsou?

 Zapomeňte na porovnávání podle počtu megapixelů. Doby, kdy na tom záleželo, už jsou dávno pryč. Pro tisk fotek do rodinného alba nebo na Facebook vám bohatě postačí i 6 MPx, což dnes splňuje každý model. Vyšší počet obrazových bodů využijete jen v případě, že budete s fotkami hodně pracovat ve smyslu postprocessingových úprav nebo budete chtít tisknout na větší formáty. Pak by vám 6 MPx nejspíše nestačilo a doporučil bych alespoň 12 MPx (to dnešní modely snad bez výjimky také splňují). Myslete však na to, že větší počet megapixelů není zárukou větší kvality fotky. O tom více rozhoduje optická soustava – objektiv. Větší počet MPx je však zárukou větší datové velikosti fotky. Velké fotky vám budou více zatěžovat počítač. Krom toho velký počet megapixelů ve spojení s malým méně kvalitním snímačem zaručuje velký digitální šum, a ten v žádném případě nechceme.

 Zkuste se spíše zaměřit na velikost čipu (snímače). Dá se říct, že čím větší, tím lepší. Tím se kompakty liší od mobilů a velké zrcadlovky od kompaktů. Nejde jen o velikost ale i o kvalitu. Tu však na rozdíl od velikosti sami těžko posoudíte. V této souvislosti mohu vřele doporučit přečíst si nezávislé recenze konkrétních modelů, o kterých uvažujete. Na internetu jich bývá dostatek a fotoaparáty v nich testují zkušení fotografové. Taková specifikace modelu vám řeknu mnohem více než specifikace na webu prodejce, který se snaží fotoaparát prodat, a proto dává do popředí jen jeho klady.

 Nezapomeňte se podívat, jaký je rozsah ohniskových vzdáleností objektivu, kterým je fotoaparát osazen. Ne všechny kompakty jsou tak univerzální, že dokáží vyfotit velice široký i velice přiblížený záběr (stejně tak ne každý fotograf to potřebuje). To lze vyčíst z parametru označovaného jako „zoom“. Když je rozsah ohniskových vzdáleností 12 až 120 mm, je zoom 10× a podobně. Samotná ohnisková vzdálenost vám tolik neřekne, protože skutečný záběr snímku je ovlivněn také velikostí čipu. 12 mm u zrcadlovky nemusí být to samé, co 12 mm u jiné zrcadlovky nebo dokonce kompaktu. Pro laika je tedy praktičtější podívat se na velikost zoomu nebo rozdíl mezi minimální a maximální ohniskovou vzdáleností. Všímejte si také světelnosti objektivu, tedy tzv. clonového čísla. Čím je nižší, tím větší možnosti máte a tím lépe (můžete fotit za horšího osvětlení a lépe ovládnete hloubku ostrosti). Také se podívejte, od jaké vzdálenosti je foťák schopný zaostřit. Pokud chcete fotit makro, hodí se vám, bude-li ostřit například už od 1 cm.

 Určitě ale nepodceňujte to, jak se vám daný model drží, zda vám vyhovuje jeho váha, odolnost (outdoorové modely), zda umí natáčet video a jak dobře, typ napájení (speciální akumulátory nebo běžné tužkové baterky) či ovládání. Někdo může ocenit možnost dálkového ovládání přes Wi-Fi prostřednictvím chytrého telefonu, GPS modul nebo jiné vychytávky přímo nesouvisející s kvalitou fotek.

 Shrňme si to. Zjednoduším to na maximum a rozdělím fotoaparáty do čtyř kategorií. Nejlevnější kompakty, lepší kompakty, nejlevnější foťáky s výměnnými objektivy a nakonec dražší foťáky s výměnnými objektivy.

 Foťáky z kategorie 1, tedy ty úplně nejlevnější modely. Takové se vám hodí v případě, že nechcete moc investovat, nanejvýše několik tisícovek. Nastavením se nechcete zabývat, jen mačkat spoušť a fotit. S nižší kvalitou jste smířeni, jde vám hlavně o zdokumentování společných zážitků s přáteli. Důležité je přece to, co je na fotce, ne jak kvalitní ta fotka je – od toho pak máme profesionální fotografy. Pokud jste zavítali na mé stránky, nejspíše o fotografii alespoň trochu přemýšlíte a tato kategorie není to pravé ořechové pro vás. Pro příznivce chytrých telefonů: zapřemýšlejte, zda by vám nestačil právě telefon. Nové modely už mají fotoaparáty poměrně na úrovni a téměř srovnatelné s nejlevnějšími kompakty.
(např. Nikon Coolpix L29, Canon PowerShot A1400, Samsung ST72, Panasonic Lumix DMC-SZ3)

 Foťáky z kategorie 2, tedy kompakty vyšší třídy. Jsou to foťáky, které se vám v mnoha případech stále vejdou do kapsy (i když mezi nimi existují i větší modely). Přitom už zvládnou podobné věci jako foťáky (polo)profesionálních kvalit, dokonce k nim často lze pořídit příslušenství jako k velkým zrcadlovkám (externí blesk, dálkový odpalovač apod.). Nejlepší modely někdy používají i profesionálové, pokud chtějí být nenápadní nebo s sebou z nějakého důvodu nemohou brát velkou zrcadlovku. Investice do foťáku této kategorie bude sice větší než u nejlevnějších kompaktů, ale stále bude jednorázová a v porovnání s fotoaparáty s výměnnými objektivy mizivá. Počítejte s cenou od deseti do dvaceti tisíc korun. Tohle jsou fotoaparáty, které bych doporučil většině lidí, kteří se výběrem fotoaparátu zaobírají a není jim to úplně lhostejné.
(např. Panasonic Lumix DMC-FZ72, Olympus Stylus 1, Canon PowerShot G1 X, Sony CyberShot DSC-RX100)

 Foťáky z kategorie 3, tedy nejlevnější foťáky s výměnnými objektivy, nejčastěji zrcadlovky. Nejspíš jste pochopili, že této kategorii osobně moc nefandím. Kvalitu fotky sice určují hlavně použité objektivy, ale když už koupíme drahé objektivy, proč si k nim nepořídit i kvalitní tělo? Ta investice už není tak velká. Vlastně většina lidí s levnou zrcadlovkou, které znám a focení je trochu zaujalo, velmi rychle přesedlala na lepší stroj. Nejspíše věděli proč. Jestliže budete chtít fotit všestranně (jak portréty, tak makro, tak zvířata z dálky atd.), počítejte s investicí i několikrát vyšší než u minulé kategorie a podobnými výsledky. Fotoaparáty z této kategorie bych doporučil člověku, který chce vypadat jako velký fotograf mezi lidmi, kteří fotografování moc nerozumí.   
(např. Nikon D3200, Nikon D3100, Canon EOS 1000D)

 Foťáky z kategorie 4, tedy fotoaparáty, které často používají profesionálové. Cenové rozpětí této kategorie je obrovské. Nejlevnější z nich stojí třeba jen o cenu běžného objektivu více než ty z minulé kategorie a rozdíl je dostatečně výrazný, abychom je mohli zařadit právě sem. Ty nejdražší pak mohou bez objektivů stát přes sto tisíc. Výběr objektivů je stejný jako u minulé kategorie. Cena takové sestavy může vyjít v desítkách až stovkách tisíc korun. Tento směr bych doporučil lidem, kteří se fotografováním plánují zabývat více než na úrovni fotek z dovolené, nevadí jim brát s sebou na výlety až několikakilové závaží navíc a jsou ochotní investovat větší finanční částky.
(např. Nikon D800, Nikon D7100, Panasonic Lumix DMC-GH4, Canon EOS 1D X)

 Sortiment vyráběných modelů fotoaparátů, obzvláště těch kompaktních, je tak široký, že je složité se v něm zorientovat. Doufám, že vám můj článek alespoň trochu ulehčil tuto nejednoduchou disciplínu.

01.03.2015 11:52:36